AKU BUKAN MALAIKAT, AKU BUKAN NABI & AKU BUKAN SYAITAN

Wednesday, April 22, 2009

Tafsir Luaran


Adakala aku terfikir, bagaimana rupa dan diri aku di mata insan lain? Orang lain menafsirkan diri insan lain dengan cara tersendiri. Ia merangkumi samada negatif, positif mahupun kedua-duanya sekali. Apa yang nampak di mata aku adalah ramai yang membuat penafsiran negatif terlebih dahulu dan ada juga yang terus membencinya.

Benar! Manusia memang tidak sempurna. Jangan disalahkan tafsiran insan lain. Itu semua adalah dari sudut pandangan mereka dan pada hakikatnya juga mereka juga tidak sempurna.

Satu ketika dulu aku begitu bimbang dengan apa yang akan orang kata tentang aku. Terutama mereka yang baru mengenali atau bertemu dengan aku. Setiap penafsiran mereka terhadap aku adalah sesuatu yang aku ambil serius kerana ia menggambarkan diri aku. Pelbagai respon yang aku dapat dan kebiasaannya ia hanya untuk mengambil hati. Ada juga waktu begitu serius sehingga merendahkan keyakinan diri aku sendiri. Aku yakin ramai yang mengalami perkara yang sama. Aku begitu mengerti keadaan mereka yang begitu. Itulah hakikat makhluk di muka bumi ini.

Lama-kelamaan aku mula rimas dan jemu untuk memikirkan pandangan dan tafsiran insan lain terhadap aku. Bukan maksud aku tidak mengambil kisah langsung dan terus membuat perkara yang menjengkelkan tetapi aku hanya menjadi siapa diri aku dan tidak perlu untuk mengambil serius perkara-perkara yang boleh menjatuhkan keyakinan aku pada diri aku sendiri. Perasaan cemburu, marah, suka dadn kecewa dalam konteks ini membuatkan aku mula rasa bosan. Jika ikhlas mahu kenal diri aku, kenali aku dalaman. Jangan tafsir luaran aku kerana aku tidak sekacak lelaki lain dan tidak sehebat insan lain. Yang mampu aku beri siapa diri aku, keikhlasan, dan hati aku. Sukar untuk gambarkan siapa aku hanya tafsiran luar. Percaya atau tidak itulah hakikat diri aku.

2 Comments:

Blogger shahril.hussin said...

itu juga adalah AKU

4:58 pm

 
Blogger Unknown said...

hik hik hik,
wanie adalah salah seorang yg diceritakan oleh mu itew,
yelah my 1st impression,
nampak mcm combong,
tapi wanie silap,
rupanya kelakar jugak + friendly orgnyer,
hik hik hik

apapun KEEP IN TOUCH yer:)

11:12 pm

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home