AKU BUKAN MALAIKAT, AKU BUKAN NABI & AKU BUKAN SYAITAN

Wednesday, April 08, 2009

Antara dua teman

Dalam kehidupan kalian dan khususnya aku, perkara ini pasti acapkali berlaku. Berada ditengah-tengah antara dua insan. Keadaan yang boleh aku samakan dengan pepetah Melayu ”ditelan mati mak, diluah mati bapa”. Adakalanya sampai aku sendiri terpaksa merahsiakan perjumpaan atau perbualan antara aku dan pihak lagi satu. Ini bukan bermaksud yang antara dua pihak ini mengalami masalah antara mereka, tapi mungkin disebabkan satu pihak akan rasa tidak adil jika aku melayan pihak yang lagi satu lebih dari dia ataupun aku memberi keutamaan kepada pihak lagi satu atau sebaliknya.

Bagi aku setiap sahabat, teman dan rakan mempunyai cara tersendiri untuk dilayan. Tidak semua orang suka cara layanan kita pada orang lain. Mungkin dengan pihak ini aku perlu lebih terbuka dari segi pemikiran, pandangan, perbualan dan sebagainya. Pihak yang lagi satu aku perlu lebih tenang, berhati-hati dan fikir sebelum aku cakap. Keadaan ini memerlukan aku untuk kenal siapa orang yang aku berada bersama. Supaya tidak timbul sebarang masalah kelak.

Tidak semua isu atau perkara itu yang memerlukan kita utamakan mana-mana pihak dan juga sebaliknya. Mungkin perkara itu kita perlu untuk mengutarakan pada pihak lain sebelum mereka. Jadi, aku rasa tidak perlu untuk mana-mana pihak menjadikannya isu kerana bagu aku setiap apa yang berlaku pasti bersebab. Bukan sewenang-wenangnya kita hendak menyakiti hati orang lain atau mengecewakan orang lain atas perkara ini.


Pernah satu ketika dimana perkara yang atas dasar yang sama berlaku secara cara berbeza. Aku tahu dua-dua pihak ada bersama dan aku juga percaya yang mereka akan kongsi perkara yang aku nyatakan. Akan tetapi salah seorang dari mereka agak tersentak apabila aku hanya menghubungi satu pihak. Dalam keadaan itu aku rasa tidak perlu untuk aku membazir menghubungi dua-dua pihak kerana mereka bersama setiap masa. Perkara itu berlanjutan sehingga menyakitkan hati aku dan teman aku pada waktu itu. Kami menanti mereka sehingga larut malam kerana mereka tidak membalas sebarang respon kepada kami atas sebab salah seorang dari mereka tersentak dengan perkara itu. Demi untuk menjaga hati pihak lagi satu, pihak satu lagi tidak memberi sebarang respon keatas setiap panggilan aku. Sejujurnya aku menjadi tidak faham dengan perkara ini. Dalam hal ini juga aku tidak tahu nak menyalahkan siapa. Adakah salah aku, mereka atau keadaan waktu itu?

Memang sukar menjaga hati insan lain terutama hati teman-teman rapat sendiri. Namun aku tahu aku dan orang lain sentiasa berusaha untuk satu perhubungan yang baik. Tak mungkin ada orang yang mahu sakitkan hati teman sendiri. Percayalah pasti ada sebab mengapa keadaan itu berlaku dan bersikap terbukalah pada teman-teman. Kawan memang mudah dicari tapi teman yang setia kita perlu berkorban menjaga hati dan menerima siapa diri kita dan diri mereka masing-masing.

4 Comments:

Blogger Khai a.k.a Inche' Dean said...

macam tau jer sape watak2 dalam citer u ni... mwhahaha

12:57 pm

 
Blogger Frid Firdaus said...

watak?
mana ada. contoh je.
huhuhuh~

2:50 pm

 
Blogger roon itawaza said...

nice...suka dengan cara penulisan...x terlalu direct tetapi ader maknanya...

12:35 pm

 
Anonymous WaJa said...

sungguh bermakna yer

2:29 pm

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home