AKU BUKAN MALAIKAT, AKU BUKAN NABI & AKU BUKAN SYAITAN

Monday, April 06, 2009

Dendam Dalam Diam

Pernah suatu ketika dahulu aku menyatakan bahawa aku bukan seperti nabi yang bisa sempurna. Aku adalah manusia biasa dan lemah. Aku juga punya rasa marah, dendam dan benci. Sebagai seorang manusia biasa yang tak pernah lekang dari kesilapan, keterlanjuran dan kebencian. Sebaik mana aku dan manusia lain, percayalah dalam sesaat waktu pasti ada yang terluka dengan tindak tanduk dan perilaku aku.

Aku seorang yang bukan mudah meluahkan rasa dan perasaan dalam hati terutama perasaan marah. Mungkin bagi aku pendam merupakan jalan terbaik bagi mengelakkan sebarang pertelingkahan mahupun bangkitkan amarah mana-mana pihak. Namun adakalanya terlepas jua dari genggaman jagaan aku sendiri. Sejujurnya dalam pada masa yang sama ada timbulnya perasaan dendam yang menyelubungi diri. Dendam itu bukan sifat sebenar aku tapi ada perkara yang perlu untuk aku dendamkan.


Kebiasaannya aku tidak akan membalas dendam aku pada sesiapa yang melukakan atau menyakitkan aku. Dendam aku hanya terbalas dalam keadaan diam khususnya pada mereka yang tidak pernah kenal erti persahabatan sebenar, erti sebuah percintaan dan juga penghargaan. Insan lembut diluar seperti aku memang cukup keras melawan dari dalam diri. Ia sukar untuk digambarkan.

Tak mungkin untuk aku berkasar, mengkhianati, menganiaya dan mencaci mereka kerna aku tahu Tuhan itu Maha Adil pada semua. Tuhan tahu cara terbaik untuk membalas dan Tuhan juga tahu untuk menentukan. Dendam tak semestinya harus dibalas.

2 Comments:

Blogger Khai a.k.a Inche' Dean said...

bagus la tidak berdendam...
dendam bukannye boleh menyelesaikan masalah..ataupon memberi kepuasan diri.. mmg xakan rasa puas walaupon dendam kite dah terbalas... ape2 pon Tuhan Maha Adil dan Maha Mengetahui.. kite manusia biasa tiada hak untuk menghukum atau membalas atas ape yg mereka buat, biarlah semuanya Dia yg mengaturkannya...

7:38 pm

 
Blogger Frid Firdaus said...

Sungguh i cakap. I tak suka berdendam. ada pengalaman yang ajar i untuk tidak berdendam.

9:07 am

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home