AKU BUKAN MALAIKAT, AKU BUKAN NABI & AKU BUKAN SYAITAN

Tuesday, October 06, 2009

Irinya Manusia


Aku sedar yang ada dikalangan orang yang suka dengan kejayaan dan kebahagian orang lain dan ada yang juga yang langsung tidak boleh menerima kenyataan tersebut. Setiap kali aku luahkan sesuatu di sini aku akan ingatkan diri aku yang aku bukan manusia yang sempurna, namun aku sentiasa mendoakan kejayaan dan kebahagian setiap insan yang aku kenali.

Cuma adakalanya aku agak tersentak apabila mereka yang aku hormat dan aku sanjung ada juga sifat iri yang agak mendalam pada insan lain. Kalau nak dibandingkan antara mereka dan insan lain bagaikan enggang dan pipit, bak langit dan bumi mahupun bagai permata dan kristal. Mereka jauh lebih beruntung dengan apa yang mereka ada namun tetap ada perasaan iri sehingga sanggup melakukan sesuatu diluarjangka. Sukar untuk aku tafsirkan apa yang ada dalam pemikiran mereka.

Jika mereka yang berjaya ada perasaan iri apatah lagi dengan mereka-mereka yang biasa di mata manusia lain. Perasaan iri yang tak pernah lekang dari diri mereka yang semakin hari semakin menampakkan kelemahan masing-masing. Boleh untuk aku mengerti mengapa mereka seperti ini berasa iri dengan insan lain. Kebiasaannya ia berpunca dari perasaan tidak puas hati dengan kejayaan dan kebahagian yang dimiliki oleh insan lain. Bukan setakat itu sahaja, malah ada dikalangan mereka sukar untuk menerima bahawa insan lain mendapat atau memiliki sesuatu yang mereka sukar untuk miliki. Sesuatu yang mereka idamkan namun masih belum mereka capai. Apakah patut mereka rasa bersyukur dan mendoakan atas kejayaan atau kebahagian insan lain kerna aku percaya Tuhan itu Maha Adil dan Mengetahui. InsyaAllah jika kita ikhlas pasti kita akan capai apa yang kita idamkan.


Jika iri itu diselangi dengan perkara yang baik, ia tidak mungkin menjadi punca sebarangan perkara buruk. Namun yang aku hadapi sejak dari dulu lagi adalah perasaan iri yang membawa kepada situasi yang negatif sehingga menyebabkan timbulnya fitnah, perselisihan faham, perbalahan dan banyak lagi. Mengapa ini semua harus terjadi?

Aku bukan menunjuk yang aku ini baik mahupun insan yang tak pernah buat silap, cuma ada beberapa perkara yang berlaku pada aku buat aku rasa sedih, kecewa dan marah. Hanya aku boleh lepaskan segala yang aku rasa dalam diam kerana aku sejak dari kecil diajar untuk menyayangi insan lain. Walau jahat macam mana pun insan lain pada aku, aku masih mampu untuk tersenyum dan mendoakan setiap kebaikan untuk mereka apatah lagi mereka yang memang baik dengan aku. Pengalaman yang mengajar untuk jadi siapa aku sekarang.

2 Comments:

Anonymous imahlenggok said...

noks...u jgn sedih2 tau...
kalau sedih..cikloi lah jejanz yg ado..haa..keelllezzz gittuh..

11:51 am

 
Blogger Frid Firdaus said...

Imah: Hang ni kan itu ja la yang hang leh suggest kat i nah...bg la cadangan yang membawa kebaikan bersama...hahahaha!

12:12 am

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home