AKU BUKAN MALAIKAT, AKU BUKAN NABI & AKU BUKAN SYAITAN

Monday, December 28, 2009

Karma

Mungkin ada orang akan menilai tentang aku pada pandangan yang negatif, adalah kerna aku percaya pada karma. Ini kerna aku percaya tentang keadilan Maha Pencipta. Perkara baik akan dibalas baik dan sebaliknya. Semua itu ada sebab dan hikmahnya.

Apa yang berlaku kini mungkin adalah karma. Sukar untuk aku nyatakan dengan perkataan atau gambarkan dengan bayangan. Cuma yang aku mampu nyatakan aku pasrah dan redha dengan ketentuan ini. Aku faham ia bukan mudah untuk dihadapi dan itulah hakikat yang mungkin semua antara manusia hadapi.


Banyak hati yang aku lukakan, banyak jiwa yang aku kecewakan, atas dasar diri sendiri aku terpaksa lakukannya. Tidak sesekali aku letakkan simpati ataupun nafsu dalam hal sebegini. Pada naluri dan hati aku sendiri, ia bukan salah aku untuk mengecewakan hati insan lain. Sungguh pada ku yang disudut hati aku rasa bersalah dengan insan-insan yang pernah luahkan pada ku isi hati mereka.

Bukan mudah untuk aku membuka hati menerima cinta. Setelah cinta ku berikan selama ini bagai digadai tanpa erti. Dipermainkan hati dan diperdagangkan cinta membuatkan hati aku keras menerima sebarangan cinta lagi.

Sekeras kerak hati ini namun ia lembut dibuai rasa cinta. Terkedu bila hati ini dilembutkan oleh insan itu. Dibelai dengan kasih, ditatang tidak jatuh dan hampir setiap perkara manis di dunia ini dilimpahi pada ku. Pada mula aku memberi amaran jangan pernah bermain api namun aku kalah bila api itu adalah indah dimata ku. Aku tetap perlahankan langkah ku supaya tidak tertimbus terus dalam dasar yang aku sendiri belum pasti. Semakin lama aku nanti semakin indah datang menepati. Acapkali aku melintasi ruang tersebut, terus terbayang wajah kau, terhinggap haruman kau, tersingkap bisikan dan nafas kau atas kenangan manis yang pernah kau curahkan pada aku.

Benar aku tipu yang aku tidak kecewa bila itu yang kau nyatakan. Aku benar-benar faham keadaan itu. Itu kebaikan kau dan aku, aku terima dengan senyuman dan harapan. Harapan jika ia masih ada ruang untuk aku, walau aku tahu ia tak mungkin terjadi. Acapkali aku melintasi ruang tersebut, terus terbayang wajah kau, terhinggap haruman kau, tersingkap bisikan dan nafas kau, setiap itu adalah atas kenangan manis yang pernah kau curahkan pada aku.

Aku jangka ia mudah namun ia adalah perkara paling sukar untuk aku lepaskan. Dengan perlahan aku cuba mengawal, syukur aku masih waras mengawalnya. Dengan berat hati aku redha dengan keadaan itu kerna aku percaya selagi aku ikhlas dengan setiap perilaku aku, diri aku masih menanti kau.


Aku tahu tak adil bagi mereka yang lain jika aku berlaku begini. Hati tak mungkin aku nafikan, takkan boleh untuk aku paksa. Aku akan biarkan perasaan ini berlalu dengan waktu kalau benar memang tiada aku dalam kau. Inilah karma untuk aku dan aku tahu tak salah untuk aku begini. Biar kecewa sekarang dari kecewa kemudian. Aku masih mampu bertahan sekarang dan kemudian. Maafkan aku.

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

azraf: sebak baca coretan frid.....sabar ye frid...

2:15 pm

 
Blogger bungeCENGKEH said...

*PENGSAN*

2:54 pm

 
Blogger Frid Firdaus said...

Azraf: Terima kasih Azraf! =)
Wan: Perlu ke pengsan?? ayooo...bahaya...

4:18 pm

 
Anonymous Anonymous said...

cintai dia yg mencintaimu...

6:14 pm

 
Blogger •● Tun Mohd Fakuradzi ●• said...

i know its hurtful so much~
abg sabar k...

6:19 pm

 
Blogger bungeCENGKEH said...

"pengsan bila kata hati dengan kata akal tidak sama dan tidak selari pada pandangan kasar"

2:37 pm

 
Blogger Frid Firdaus said...

Anonymous: Lepaskan cinta jika dia bukan untuk mu...
Tun: Itulah rempah dalam hidup. Lalui dengan tabah hadapi dengan sabar.
Wan: Perkara ini sentiasa berlaku dan I percaya semua orang rasa benda ni.

12:05 pm

 
Anonymous imahlenggok said...

uolss tangkap chenta dgn jejaka mana uolss..tanak share tips dgn mak kah..?*pittaamm...
harruss lah jejanz tu soh u blender dia nanti..*ampun..

12:40 pm

 
Blogger Frid Firdaus said...

Imah: Ayoo Imah...tak semestinya cerita pasal I nah...I cuma berkongsi ja...mana tau Imah pun pernah rasa benda sama...so kita kenang-kenangkanlah sama-sama.

1:21 pm

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home