AKU BUKAN MALAIKAT, AKU BUKAN NABI & AKU BUKAN SYAITAN

Monday, December 07, 2009

Bila...


Bila cahaya indah menembus jendela hati, berbunga keriangan sebuah impian. Bagai bumi hijau tanpa sempadan. Girang sebuah irama dalam hati berlagu tanpa henti. Itulah nada sebuah hati yang bahagia bila cinta itu datang menyinggah. Hidup persis sebuah impian yang tinggi menjulang, dibuai laju dek masa, diiringi merah mawar berkembang dan perasaan teruja bak pelangi yang muncul tanpa diduga.

Bila kelam pandangan, makin kabur haluan. Acapkali dihampiri angin makin bergetar roma berirama. Bagi disentuh rasa tak percaya.

Tanpa segan didakap erat supaya tak hilang darinya. Itulah butanya cinta pada manusia. Tidak kenal siapa diri, malah dibiarkan ego dan perasaan menguasainya, mengawalnya, menghunuskannya dan kala itu tiada apa yang mampu menghalang darinya membuktikan cinta agungnya. Walau tak pernah terlintas difikirannya bahawa ia sejati atau sekadar penyinggah sementara dan berlalu kemudiannya.



Bila bunga mekar indah mula layu, gugur menyembah bumi dan tiada haruman lagi. Hati melonjak dipukul ombak. Menghempas bah di pasir halus. Berderai kaca jatuh ke lantai. Begitulah hati bila dirobek rasa kecewa. Yang dulunya disulam kata-kata manis yang indah. Dipuja dan dijulang bagi puteri di kaki pelangi. Kini segalanya musnah yang tinggal hanya dendam dan benci. Jangan dibakar amarah itu kelak ia memakan diri. Jangan ditambah bara yang ada pasti membuak kerak hati. Namun tak semua menghempas pantai. Takdir memaksa mereka berpisah. Tiada salah pada sesiapa, cuma ketentuan yang tidak memihak padanya. Tiada iri mahu benci, masih tinggal sayang dan kasih. Menyintainya dari jauh.

Bahtera pernah berlayar indah, pernah juga karam dalam perlayaran. Demi mengejar cita dan cinta bahtera karam dilayari semula. Meredah gelora lautan yang makin mendalam dengan penuh rasa hati-hati. Bila kasih berpadu kembali, ia lebih menjaga hati. Memberi yang terbaik bagai tiada lagi hari esok. Seluruh hati tetap dipetaruhkan demi sebuah peluang keduanya. Buktikan cintanya demi kasih yang terunggul kerana peluang kedua adalah peluang terakhir.

4 Comments:

Blogger bungeCENGKEH said...

My dear...

"Seharusnya mereka bikin satu kata baru...yang bener-bener bisa menjelaskan apa yang aku rasa ini...Satu kata diatas kata "SAYANG"....diatas kata "CINTA"....satu kata yang ertinya lebih dari semua kata yang pernah ada....
Kerana kata "CINTA"....tidak cukup mewakili apa yang aku rasa sekarang....!!!

Cukup berat buat manusia biasa,untuk mengerti dan menjalani "CINTA"....Tapi yang pasti....perkahwinan dengan CINTA akan berlangsung selamanya....Karena cinta itu HAKIKI...."

11:30 am

 
Blogger Frid Firdaus said...

bungeCENGKEH: Bener sih. Emang ada kata yang lebih hebat dari Sayang mahupun Cinta yang bisa buat semua terpaku kala dilihatnya.

12:18 pm

 
Blogger bungeCENGKEH said...

"Berilah peluang pada hati untuk dimiliki...berikanlah kepadaKu rohMu untuk dipinjamkan olehKu...Semoga kita dapat mencari dan memiliki cinta yang kita dambakan sayang"

1:05 pm

 
Blogger •● Tun Mohd Fakuradzi ●• said...

aduhaiii..
bergetar jiwa saat meniti satu persatu bait nukilan mu...
sayu pilu sendu terasa di hati..
sadis2...
ku berduka jua.....

1:28 pm

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home