AKU BUKAN MALAIKAT, AKU BUKAN NABI & AKU BUKAN SYAITAN

Monday, April 07, 2008

Senaskah Hati

Senaskah Hati

Bila buka nashkah hidup kita
Tak lekang untuk jangkaan terbaik
Setiap lembaran yang di selak
Kenangan berterbangan di udara
Cuba dilepaskan pergi
Indah dicapai
Buruk dibiarkan kering ditelan udara
Selembut lembaran
Namun kekasaran pena mencanang kenangan
Pernah jua diracik lembaran hampir senaskah
Tiada lagi kepingan
Lembaran menjadi benang kertas halus
Tanpa warna dan kata-kata

Acapkali naskah digubah
Harapan hanya gubahan baru
Walau dicanang pena kasar
Tetap halus geseran pena
Indah tulisan
Seindah madah bicara
Tiba masanya dakwat mencabuli tulisan
Merekah dakwat di atas lembaran
Bawa titisan hitam pada muka lembaran seumpamanya
Dikais tiada erti
Dilitup titis itu
masih jua dibayangi hitam
setebal naskah tetap dibayangi
hitam tetap titis hitam

berikanlah lembaran indah
harapan pada pena baru
jangan lagi dibayang hitam
kerna itu kekal disitu
walau kasar lembaran ini
kasari canangan jangan sekali
persis toreh sekeping hati


ikhlas;
freaky_frid

- anyway thanks to muqreez for the song. you are right buddy, lagu tu touching ar. nice song. i keep listern to it.
sebernarnya aku telah buka buku baru dalam hidup aku. aku sudah tak mampu untuk menjadi aku seperti dulu. cuma buat masa sekarang ini aku lebih untuk bersendirian dan menjalani hidup aku sendiri. bukan seperti yang di jangka oleh insan lain. biarlah hanya Tuhan dan aku tahu apa yang berlaku pada diri aku ini. aku perlukan masa untuk menentukan perjalanan hidup aku yang baru.
bukan mudah jadi manusia. sesungguhnya setiap manusia ada kesusahan yang berbeza. kini aku lebih berterima kasih dengan segala yang aku miliki. walau bersendirian aku lalui hari-hari aku, menahan diri dari menentang kebaikan. sukar atau pun tidak, tetap aku gagahi jalan hidup aku. actually aku happy dengan diri aku sekarang. cuma aku masih di bayangi kisah lalu yang sungguh buat aku rasa kecewa sangat. aku naif dan bodoh pada kehidupan aku yang lalu. cuma pada hidup aku yang baru ini, jika aku terus hilang sesuatu yang indah itu sesungguhnya aku hanya redha dan jalani hidup aku dengan cara aku yang baru. tiada lagi hati untuk yang lain. yang penting aku enjoy dengan apa yang aku ada sekarang ini. maafkan aku...

4 Comments:

Blogger Izuan Kunang-Kunang said...

You ingat you sorang jer boleh tulis pasal naskah?? Meh sini I nak tulis..

Seumpama naskah yang terbuka
Sesungguhnya tiada rahsia
Bacalah kenalilah
Dengan bijaksana
Siap aku yang sebenar...

*matila tiru lagu orang ittew!!~~

PS: Takde sapa yang suruh u bersendiri..u memang suka menyendiri kan?? Sampaikan dengan I pun nak main sembunyi-sembunyi. Tak pasal-pasal I pun emo sekali!! Motif??

9:01 am

 
Blogger Frid Firdaus said...

perlu ke siti kat blog i nie...
plisss!!!!

8:16 pm

 
Blogger Vann said...

BAWA AKU PULANG

Bawa aku pulang
ke negeri yang aku datang
Untuk ku cari semangat yang hilang

Wahai jentayu tiada bersarang
Pinjamkanku sayapmu,agar bisa ku terbang
Meninggalkan carutan jauh dibelakang
Kerna niat ini bukan sebarang
Aku ingin pulang
Sayugia akan berjuang

Arjuna,tunjukkan penawar panahanmu
Luka dalam,lantas aku kaku
Sudah tiba detik untuk berlalu
Tetamu sudah jadi seteru
Aku semakin terbuku keliru

Bawa ku pergi
Dari dunia mimpi ini
Selamat tinggal sang pari-pari
Aku kan loret kembali
Kembara dangkal seorang abdi

Labah-labah malam,rungkaikan jaringmu yang bersegi
Dari terus membelit kaki dan jemari
Ada hakikat takdir untuk ku mengerti
Makar dan mehnah untukku mamahi
Aku takut, tapi rindu untuk mati
Untuk aku hidup sekali lagi

-Kampus Biru, Gombak-2006

8:43 pm

 
Blogger Al-Razes said...

salam..
mulakan yang baru ingati yang lama..

1:58 am

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home