AKU BUKAN MALAIKAT, AKU BUKAN NABI & AKU BUKAN SYAITAN

Friday, May 09, 2008

The Kite Runner


Yesterday aku pergi menonton wayang cerita THE KITE RUNNER. Ini pun di sebabkan paksaan oleh kawan aku Si Kunang-Kunang itu. End up aku pun pergi dengan harapan dia akan belanja aku menonton wayang. First thing, I thought that movie will be so damn boring. So I prepared myself untuk tidur. But then it turned to be something interesting and macam-macam perasaan bermain dalam hati aku. With the unstable condition and emotion during watching the movie, I let myself jumped into the different world. What I am trying to say here is I try to relate the real situation and emotion with each of the characters in that movie. Actually THE KITE RUNNER adalah movie yang diadaptasi dari sebuah novel THE KITE RUNNER hasil karya KHALED HOSSEINI. Cerita ini membuka emosi dalam persahabatan, kekeluargaan, devastating mistakes and redeeming loves. Walaupun cerita ni cerita Kabul, Afghanistan tapi ia juga dalam bahasa Inggeris.

Daripada pandangan aku sebagai seorang penonton, (tiada ilmu dalam perfileman) aku melihat dari sudut realiti dan pengalaman. Segalanya adalah berdasarkan kasih sayang, pengorbanan, kesetiaan, kejujuran dan pendek kata merangkumi segala-gala yang ada dalam erti sebuah persahabatan dan kekeluargaan. This movie I can divide into three chapters like mentioned in the movie website, first chapter is about Friendship. Bagaimana seorang insan yang bernama sahabat atau teman yang mempunya jiwa yang besar dalam persahabatan. Hassan dan Amir merupakan teman rapat. Walau pun Hassan hanya seorang gajian tapi dengan keikhlasan dalam persahabatan itu membuatkan dia seoang yang setia pada temannya itu. Dengan sifat Hassan yang tahu tentang laying-layang, beliau sanggup untuk mengejar laying-layang yang telah di kalahkan untuk di hadiah kepada teman baiknya itu. Demi persahabatan juga dia terpaksa melalui saat yang sungguh tak di duga. Namun Hassan dan Amir mula berubah selepas kejadian itu. Kita dapat menyaksikan perubahan pada Amir yang membuat kita tertanya-tanya, apakah harus Amir lakukan sedemikian rupa? Antara ayat yang menyentuh hati aku adalah “ For You a Thousand Times Over



Second Chapter is Redemption. Dalam chapter ini kita dapat lihat perasaan bersalah seorang insan yang terpendam sekian lama. Ia sentiasa menghantui dirinya. Amir dengan rasa tanggungjawab untuk menebus kembali kasih sayangnya sebagai seorang insan yang bernama sahabat pulang ke Kabul untuk mencari saudaranya. Dalam bab ini, tidak terlalu banyak yang di sentuh. cuma bagaimana Amir menebus kembali kesilapan yang pernah dia lakukan satu ketika dulu. Walaubagaimanapun, dalam bab ini dilihatkan keadaan dan jalan cerita yang agak agresif dimana berlaku pergelutan, penggembaraan dan kehilangan. “Now there is the only way to be good again”.

Third Chapter is Hope. Hassan menyampaikan harapannya kepada Amir, harapan terhadap dirinya, anaknya, tanahnya dan temannya itu. Dalam bab ini juga harapan bukan sahaja tertumpu pada Hassan tapi harapan Amir terhadap dirinya, tanggungjawabnya, isterinya, negaranya dan harapan paling besar adalah pada anak temannya yang bernama Sohrab.

Bagi aku cerita THE KITE RUNNER ini menunjukkan erti sebuah pengorbanan dan kesetiaan terhadap diri sendiri, teman, keluarga serta negara. Namun yang demikian, aku boleh ungkapkan menebus kesilapan yang telah kita lakukan dengan rasa tanggungjawab dan keikhlasan. Mengapa perlu kita berubah jika kita terlihat sesuatu yang diluar jangkaan kita? Pengorbanan yang ikhlas nescaya dapat merubah sesuatu mahupun seseorang itu untuk menerima diri kita, membuka mata dan hati kita serta memberi diri kita dan manusia lain peluang untuk melihat pandangan sebenar insan itu.

Jika nak ratekan movie ini dari 0 sampai 10 bintang aku bagi 9 bintang. It is such a nice, wonderful and good movie. I don’t mind to watch it again and again. Antara movie yang jauh menyimpang dari jangkaan aku. I loves the view and camera movement masa laying-layang terbang di udara, it so beautiful.

VISIT www.kiterunnermovie.com and see the trailer and info. better watch it. no regret.

2 Comments:

Blogger ukanera arenaku said...

thanks 4 the review! have yet to watch the film, but i really cried when reading the book! superb storytelling!

12:20 am

 
Blogger Frid Firdaus said...

welcome...
i only post any movie that really i appreciate in terms of quality and the involvement of feelings towards the movie. you should watch it dear! superb!!

7:08 pm

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home