AKU BUKAN MALAIKAT, AKU BUKAN NABI & AKU BUKAN SYAITAN

Thursday, September 11, 2008

Emosi yang tak stabil

Hari kesebelas puasa,

Aku tak tahu kenapa dengan diri aku semenjak kebelakangan ini. Aku terlalu beremosi dan cepat meradang tapi aku tak marah secara terus. Adakah mungkin aku terlalu letih atau ada perkara yang mengganggu fikiran aku? Sungguh aku katakan fizkal dan mental aku keletihan.

Aku ada cerita nak share di sini. Pada satu petang, aku dan kakak aku pergi sebuah hypermarket di Wangsa Maju. Sedang kami menunggu pesanan berbuka puasa, ada seorang bapa bersama anak-anaknya (3 orang lelaki dan seorang perempuan) sedang membuat pesanan di kedai yang sama. Anak perempuannya mengusik penutup bekas penyedut minuman lalu penutup itu terjatuh. Dengan tak sempat aku mengelipkan kelopak mata, bapa tersebut memukut kepala anaknya di bahagian belakang dengan kuat sekali. Aku sungguh terkejut dengan kejadian tersebut tergamam melihat kejadian yang berlaku di hadapan mata aku. Kemudian bapanya dengan tak semena-mena memukul anak perempuannya di bahagia depan kepala. Aku sungguh tidak mampu berkata apa-apa. Apalah perasaan seorang anak (apatah lagi perempuan) bila diperlakukan demikian. Ia hanya penutup bekas penyedut minum dan jatuh hanya di kaunter pembayaran bukan ke lantai. Kerna itu dia dipukul sedemikian rupa di khalayak ramai. Bagi aku itu memang cara paling salah menghukum anak. Jika marah jangan di buat di hadapan khalayak ramai. Itu memalukan anaknya dan dirinya sendiri. Di mana kesabarannya sebagai seorang ayah mahupun seorang muslim yang sedang berpuasa.

Lantas aku berkata pada kakak aku, " Kak, baik ko suro je bapak die makan...sah-sah la puasa die tue tak berguna lagi...". Kakak aku dengan senyuman sinisnya mengiakan apa yang aku katakan padanya.

Sepanjang hidup aku, aku tidak pernah merasai apa yang aku rasa sekarang ini. 'Mood' aku tak berapa nak baik buat masa sekarang. Pada masa yang sama, ramai pula yang membuatkan aku makin jadi teruk. Sehingga aku tertanya-tanya, apa salah aku sehingga aku dihukum seperti ni? Dimana silap aku sehingga banyak dugaan untuk aku pada bulan puasa ini? Apa yang harus aku lakukan? Buat baik pun tak kena, buat jahat lagi tak kena. Fikiran aku bercelaru. Aku keliru antara diri aku dan kehendak orang lain. Aku tahu harapan orang pada aku. Tapi aku hanya manusia biasa yang banyak rintangan untuk capai apa yang terbaik untuk semua.

~ Apa lagi yang harus aku lakukan ~

Serius aku sedang sedih teramat sangat dan emosi aku tak stabil. Mohon sangat kepada kalian supaya tidak melakukan sesuatu yang tak sepatutnya atau maki yang kalian akan dapat. (Mampu ke aku nak maki orang?...)

Untuk kebaikan semua aku rasa baik untuk aku diamkan diri seketika. Sehingga aku tenang dan keadaan pulih seperti biasa.

BASH...I wished you are here...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home