AKU BUKAN MALAIKAT, AKU BUKAN NABI & AKU BUKAN SYAITAN

Wednesday, October 26, 2011

Mengapa aku? Mengapa bukan aku?

Melihat air tenang yang mengalir indah membuat aku terpaku. Melihat langit malam yang dingin membuat aku terharu. Sedetik waktu itu juga hilang celaru. Masih terngiang dibenak hati dan fikiran ku, dugaan dari Tuhan hanya pada HambaNya yang mampu dan dikasihiNya. Aku manusia biasa, lemah dan sering silap dengan perhitungan sendiri. Bukan mudah untuk aku mengharungi waktu-waktu sukar yang datang bertimpa-timpa. Dulu aku sering mendengus, sering merungut dan sering menyalahkan kenyataan. Kenapa aku? Apa salah ku sehingga ini semua terjadi pada ku? Ya Allah...aku keliru dengan takdir Mu. Tiada lain yang bermain difikiran, melayang dan menuding takdir. Sungguh tiada lagi kata yang mampu meluahkan kekejaman takdir terhadap kekerdilan diri.
Aku disentak dengan sesuatu yang penuh makna. Bibit-bibit kata memberi tamparan yang paling kuat pada diri aku. Tersedar aku pada kenyataan yang kian mencengkam diri. Memang benar setiap perincian bibit kata itu, 'Mengapa aku perlu persoal takdir aku? Jangan disoal kenapa aku yang harus terima semua ini. Ada perkara kita tak perlu untuk tahu mengapa ia terjadi dan mengapa terjadi pada kita."

Adakala aku buta dengan kejadian. Pada diri aku ia salah mereka namun bila aku fikirkan kembali, aku dalami perbuatan atau tutur bicara aku mahupun niat mungkin ada sesuatu yang diluar batasan ku. Itu semua berlaku untuk membuka mata, minda, dan diri aku yang mungkin hilang dari dunia sendiri.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home