AKU BUKAN MALAIKAT, AKU BUKAN NABI & AKU BUKAN SYAITAN

Friday, July 27, 2007

the rules of relationship by freddy

ya ampun....
naik bersawang da blog aku nie...jap jap...shohh...shoohhhh....labah-labah nie degil lak...da la buat sawang kat blog aku...lawan tauke nie...psstt~~ amek ko aku spray....padan muko ekau
**********************************************************************************
sorry semua...i busy lately...ngan kawan-kawan...tp yg terlebih busy tue sebab family la...my dad masuk ospital seminggu then die mc dekat 2 minggu...i think almost a month la aku jaga die...and he will amitted soon maybe on september i think...ermm...selamat la aku tak keje time die sakit dulu...so aku spend time ngan die je...so far nie ok aku tgk die tp tunggu untuk major operation soon
**********************************************************************************
insyaAllah aku akan convo 11 ogos nie...tak sabar pon ada...usaha aku selama ini berhasil gak akhirnya...cuma...aku harap interview utk bulan 8 nie aku dpt...sebab aku da bosan dok umah....aku nak keje la...doakan aku dpt interview tue and also that job la...
***********************************************************************************
emrm now i want to talk about relationship lak...ermm...ntah la...now rasa da fed up utk komitmen ngan perasaan nie...ye la...bukan mudah utk org memberi komitmen...bila aku serius dalam perhubungan...akhirnya aku gak yg kecewa....napa la susah org nak paham kita dan kenapa la kita nie asyik kene memahami org lain...sebenarnye sama je...pusing-pusing pon kat situ...cume org selalu give tp sukar utk take...tp bg aku sebab da syg...i dont mind to take it even its hard for me...walau pahit aku telan gak...sebab aku tak suke utk buat org lain marah...ermm...
rule no 1 - jangan ada komitmen kalo tak mampu.
rule no 2 - give and take...dont u ever not give and never take or u give never take or not give and always take.
----------------------------
tp kan...kenapa mesti org cr persamaan dlm perhubungan...
apakah perbezaan itu bukan pengikat kepada kebahagian juga...
rule no 3 - terima kelemahan org lain...tp cuba ubah kelemahan itu kepada kebaikan...menasihati adalah tanggungjawab bersama.
-------------------------------
org selalu kate long distance relationship nie tak elok...dorang kate sukar...and berisiko tinggi...da nama pon cinta; melibat kan perasaan and perhubungan...nie semua ada risiko...i think all things in this world has a risk....so kita kene la kuat....
rule no 4 - long distance relationship mesti ada trust and dont break the trust even once. setia pliss....or else pandai makan pandai la simpan...(x digalakkan sama sekali)
-----------------------------
zaman sekalrang nie org selalu bercinta through cyber...virtual gittew...ahaks...**matilah kalo org tau....ntah la...ape yg aku dpt lihat lelebih lagi kawan-kawan aku nie siap obsessi ngan org yg die suka and i can say dorang cinta kan tapi tak pernah jumpe...siap nangis-nangis sebab org tu tak layan la...tak call la...even tak reply mesej...ermmm...based on my sexperience (matilah dino tau....) i mean experience....better we get a life...belum tentu org tue ikhlas suke kat kite....even die ikhlas but maybe just a fren....bukan ape maybe da jumpe lain jadi nye...ermmm....
rule no 5 - jangan lagi jatuh cinta kalau tak jumpe even lama kenal kat cyberworld...risio utk tak bersama sgt tinggi apetah lagi...paham-paham sendiri laa.
--------------------------------
then bile bercinta nie kalo die jauh dr kita...make sure kite sentiasa ingat kan dorang yg kita nie wujud utk die...tanye kabar...tp jgn la 10 kali sehari nak call...bosan la jadi nye...yang penting...kepercayaan dia pada kita tue mesti ade...tp kan problem tau...even kita tak buat ape yg die fikirkan...tuduhan tetap ade...tue yg punca hati kita mula teluka dan boleh berubah pada die...
rule no 6 - be +ve...jangan menilai kasih kita or kasih pasangan kita ikut ape yg kita fikirkan...ia akan membawa kepada keburukan...kalau ada kemusykilan...ajukan soalan yang tidak menyinggung mana-mana pihak. (panjang lak rule no 6)
---------------------------------
ada juga perhubungan di mana pasangan lama tidak menghubungi pasangan lain...atas sebab-sebab berikut:-
1) terlalu busy dengan kerjaya
2) jauh dari sistem perhubungan
3) masalah keluarga
4) handphone rosak ( so takde number kat phonebook kecuali kat phonebook hp...tak ingat number)
5) da tak suke pada pasangan sendiri (in other words, da ada org lain atau memang da bosan ngan pasangan)
dalam situasi ini...kita kene byk bersabar dan jangan terburu-buru membuat keputusan....like i said before...be +ve...jangan seksa diri utk org lain even die org kita syg...sebab belum tentu die pon lakukan menda yg sama utk kita...maybe dorang lebih happy dengan hidup die padahal kita meratap air mata...mana leh camtuh...die happy kita lak cam nak mati...jangan mengalah....
rule no 7 - walau camner pon...cari perhubungan lain...walau tak ingat no hp...takkan la tak tau email, myspace, frenster dan lain-lain lagi. kalau nak seribu daya...tak nak seribu dalih.
ada plak da lama tak contact nie...confident je ckp sorry tak contact dekat 2 minggu...padahal tak contact da kat 1 bulan kot...ayooo....beragak la sket...
sub rule no 7 - 7/1 - kalau da tau awk tue tak contact da lama...cube la jujur ckp bape lama tak contact and kenapa...da la lama tak contact...tak reti lak nak menghitung hari tue.
sub rule no 7 - 7/2 - lama tak contact satu hal...jangan lah bagi kata putus terus. cuba selamat kan perhubungan.
bukan ape...sebab ada plak yang ckp camnie; "sorry lama tak call, saya busy la, hp rosak lak tue, kalau awk da ada org lain, saya tak kesah..." ape kes nie...cam tak pernah kesah ngan perhubugan tue langsung...ada gak org camnie kan...haiihhh...
------------------------------------
bila seseorang itu di gantung tak bertali...nie nasihat dr my sister...kita cuba remind pasangan kita selama sebulan...hantar mesej...cube call... tp kalo tiada sebarang respon...bagi masa sebulan...then kita boleh buat keputusan tentang diri kita...kerana takkan nak biar diri kita tersiksa tanpa sebarang kata....
rule no 8 - bagi peluang pada diri sendiri walau bukan peluang utk orang lain. diri kita berhak dpt peluang lain.
-----------------------------------
bagi yg da berpisah...lepas kan la mereka itu...mulakan hidup baru...maybe org ckp; " senang nye die ckp...die tue meletup sundel...(ehhh salah drama lak) aku syg kat org tue sampai bebile...aku syg sgt..." tipikal tol....the thing is...cinta takleh nak di paksa...percaya lah...kalo cinta itu suci dan ikhlas...aku pasti akan jadi milik kita...dan org tue akan realise yg kita cinta dan sayang kan die. yang penting ikhlas mencintai dan melepaskan ia pergi...
rule no 9 - cinta perlukan pengorbanan. pengorbanan yang ikhlas nescaya akan mendapat lebih baik dari sebelumnya.
--------------------------------
ada plak skang nie yg gile talak...adooo....nie yg pening nie...kekdg tue cam parasit...tau je apa kita buat...mana kita pg...haaiihh....dalam hal nie...memang susah nak elak kan...kita kene byk bersabar....kuat kan semangat...ingat...bagi mereka yg tak kan jilat ludah...jangan sesekali jilat ludah itu lagi-lagi ludah manusia itu sendiri (yg gile talak tue la)...menyesali utk kesekian kali tak berguna....
rule no 10 - get a life man. you are jerk (it shows that kita nie better dr yg lelain utk die. tp jangan mudah cair. INGAT TUE!!!) jangan biar pisang berbuah 2 kali....sakit oitt....
-------------------------------
itu sahaja buat masa skang....ermm...sebarang pertanyaan...sila adukan pada bahagian aduan dan pertanyaan (call center)...terima kasih....
***********************************************************************************
penat lak aku dok share relationship rules aku nie...haiiihhh...pijar mata aku tgk screen pc nie....
okla nanti aku update lg...byk lagi nak share...
later~~
* p/s - tiada siap tercedera atau tersinggung dalam penyempurnaan rules diatas mahupun tiada kene mengena ngan hidup mahupun mati. maaf jika ada pihak terasa. tp ia perlu di kongsi bersama utk kebahagian manusia muka bumi ini.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ceramah agama sgt!~

* p/s - tiada siap tercedera atau tersinggung dalam penyempurnaan rules diatas mahupun tiada kene mengena ngan hidup mahupun mati. maaf jika ada pihak terasa. tp ia perlu di kongsi bersama utk kebahagian manusia muka bumi ini<-----sgt tipu..nak sebut sekor2 ke name derang? lalalalal

4:15 am

 
Blogger Deena Denise Desmond said...

nice post..meaningful...
*take care*
*be strong for your father*
*congratulation u dah grad..hehehe...*

11:14 am

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home